Sprzęgło to jeden z najważniejszych elementów w naszym samochodzie. Od niego zależy czy będziemy w stanie płynnie zmieniać biegi czy nie. Warto wiedzieć więc jak jest zbudowane.

Budowa sprzęgła

Sprzęgło to element, który znajduje się między kołem zamachowym, a skrzynią biegów. Jest ono bardzo często zresztą zespolone z przekładnią i posiada tą samą obudowę. Najczęstszym rodzajem sprzęgła jest słoneczkowe. Nazwa ta wywodzi się z kształtu sprężyny która steruje ruchem tarczy sprzęgła. Sprzęgło odpowiada za płynną zmianę biegów. Zespolone one jest poprzez linkę z pedałem w środku naszego auta. Ile kosztuje wymiana linki sprzęgła ? Niewiele, jest to jeden z prostszych elementów całego zestawu. Najważniejszym elementem sprzęgła jest tarcza. Jest ona przyklejona lub przynitowana do metalowej drugiej tarczy. Wciskając pedał sprzęgła powodujemy poprzez łożysko wyciskowe, odgięcie sprężyny i cofnięcie tarczy sprzęgła i zerwanie kontaktu z kołem zamachowym. Dzięki tej operacji wał silnika kręci się osobno od wałka skrzyni biegów. W tym momencie mamy możliwość płynnej zmiany przełożenia. Zębatki w skrzynce napędowej mogą się zazębić dzięki wyrównanym obrotom obracających się wałków. Kiedy odpuścimy pedał sprzęgła, sprężyna wraca na swoją naturalną pozycję i znowu mamy kontakt tarczy sprzęgła z kołem zamachowym. Wałek silnika jest połączony w wałkiem skrzyni biegów, a ta poprzez mechanizm różnicowy na pół osie oraz koła. Jak widać praca sprzęgła nie jest skomplikowana.