Użytkownicy diesli muszą raz na jakiś czas zmagać się z pewnymi problemami w samochodach. Często są one kosztowne, jednak kiedy rozpoznać, że auto nie działa sprawnie? Oraz jak interpretować poszczególne nietypowe zachowania? Możliwe także, że nasze przyzwyczajenia mogą szkodzić silnikowi, który jest wrażliwszy niż, na przykład benzynowy. Dlatego poniżej przedstawiamy charakterystykę tego napędu, a także najczęstsze usterki i niepokojące sygnały, które powinny skłonić nas do wizyty w warsztacie.

CZYM JEST DIESEL?
Działanie tego silnika rozpoczyna się od zassania powietrza do cylindra przez zawór, dalej następuje sprężenie powietrza, temperatura wzrasta nawet do 900 stopni. Potem pojawia się zapłon. Do najważniejszych zalet zalicza się mniejsze spalanie paliwa od innych napędów, są bardziej wytrzymałe i wydajne.

JAK ROZPOZNAĆ USTERKĘ ORAZ NAJCZĘSTSZE AWARIE W DIESLU
Niepokojące sygnały mogą objawić się w kolorze spalin. Czarna barwa oznacza, że silnik jest poważnie uszkodzony. Z kolei niebieski dym z rury wydechowej diesel przy odpalaniu mówi, że jakieś części silnika są niesprawne. Niebieski kolor powstaje na skutek spalania wyciekającego oleju silnikowego albo gdy zepsute są pierścienie zaworowe lub turbosprężarka. Przy białym dymie prawdopodobnie winą jest płyn chłodniczy. Najczęściej zepsuciu ulegają filtry, turbosprężarka, układ wtryskowy lub świece żarowe.

DIESEL I WINY KIEROWCÓW
Przy uszkodzeniach winni mogą być sami użytkownicy samochodów. Przyzwyczajenia albo niewłaściwe korzystanie także przyczyniają się do niesprawności silnika diesla. Jego właściwością jest jazda na długich dystansach, dlatego nie służy mu nadmierne poruszanie się na krótkiej trasie. Świece żarowe należy grzać tylko raz przed wyruszeniem, a cały układ poddawać regularnym przeglądom. Silnika diesla nie można rozgrzewać podczas postoju oraz osiągać dużej prędkości przy jeszcze chłodnym napędzie. Również nie wolno obciążać silnika przy niskich obrotach. Diesel nie jest dobry do szybkiego startu.